top of page
  • Writer's pictureויקטור זיסלין

איך לבחור נכון את ה(!)צלם לחתונה שלכם ולהשאר מרוצים - עשרת הדיברות

Updated: Sep 13, 2019


גילוי נאות - אני משוחד, כי אני מצלם חתונות בעצמי ואהיה מאושר אם תבחרו בי להיות הצלם בחתונה שלכם.


ועדיין, הכתבה הזו יכולה לעזור לכם לבחור את הצלם או הצלמת המתאימים ביותר לצרכים והרצונות שלכם (גם אם זה לא יהיה אני!), כאלה שיהפכו את צילום החתונה לחוויה, ותמונותיהם ירגשו אתכם גם בעוד עשר שנים. לא פחות חשוב - היא תעזור לכם להמנע מטעויות שעלולות לאכזב אתכם בטווח הארוך.



צילום: ויקטור זיסלין

 

עכשיו שזה על השולחן, אני שמח לחלוק אתכם את הניסיון שצברתי בעבודה עם זוגות צעירים ומאוהבים, לקראת הצעד המשמעותי ביותר בחייהם המשותפים עד היום.


נתחיל.




ציטוט עם משמעות לסיפתח


אני אוהב לצטט אנשים גדולים ודגולים, ואין כמו הציטוט הזה כדי להעביר את המסר החשוב ביותר בפוסט הזה.


"

It is more important to click with people than to click the shutter.


Alfred Eisenstaedt

 

באינטרפרטציה חופשית שלי - לפני הכל, אנחנו בני אדם, ואם אין בינינו "קליק" וחיבור טוב, הבנה והדדיות, לא משנה כמה מקצועי הצלם ואיזה פריים אומנותי שלא מהעולם הזה הוא יודע לייצר.


אז בואו נסכים ש"להיות בן אדם" זה הבסיס, וכל השאר ("להיות מקצועי ואחראי", "להיות יצירתי" וכו') באים אחר כך, אם כי, כמובן, הם חשובים לא פחות.


אז איך אתם, הזוג שמתחתן בפעם הראשונה והיחידה בחייו עושים את הבחירה הנכונה ביותר עבורכם? וכשאני אומר "הבחירה הנכונה" אני מתכוון לאימאג' שלכם יושבים בסלון ביתכם בעוד 20 שנה מהיום, מתבוננים באלבום החתונה ונזכרים כמה כיף היה ומתרגשים באמת, כאילו רק אתמול התחתנתם. כי אחרי הכל, זה הדבר היחיד שבאמת נשאר אצלכם מיום החתונה.


אז בואו נצלול למעמקי עשרת הדיברות שלי, "איך לבחור את הצלם או הצלמת הטובים ביותר עבורכם".




דיברה מס' 1 - "קליק" עם הצלם


אמנם כתבתי כבר על זה, אבל בכל זאת, זוהי ההמלצה החשובה ביותר, ומגיע לה להיות מספר 1 ברשימה.


הדרך הטובה ביותר לבחון את הכימיה היא בפגישה אישית. בד"כ האינטואיציה שלכם תעשה את העבודה וכבר אחרי 5 דקות תדעו אם להמשיך לשלבים הבאים בהתקשרות.


תזכרו, שהצלם הוא זה שיהיה איתכם ועם החברים שלכם במהלך יום החתונה וצילומי האירוסין, אז כדאי מאד שיהיה לכם כיף ונעים איתו, שתדברו ב"אותה השפה", שתבינו האחד את השני וכמובן, תסמכו עליו כבן אדם.


הצלם ויקטור זיסלין מצטלם עם הזוג בחתונה שלהם

It is more important to click with people than to click the shutter.

צילום: אלי ברקו

 

מעבר לכך, תהיה לצלם אחריות רבה בניהול הזמן ביום החתונה והוא צפוי להיות מעין פסיכולוג שדואג להרגיע את כולם לאורך יום החתונה תוך הקפדה על סדר יום תקין והגעה בזמן לאירוע בערב. גם האינטרקציה שלו עם האורחים היא חלק מהמשוואה, ותעדיפו מישהו שיהיה נעים הליכות, אדיב וחייכן.


אם ראיתם כי טוב, זה סימן נהדר, ותוכלו להמשיך לבחון את ההמלצות הבאות.




דיברה מס' 2 - סגנון צילום הקוסם לטעמכם


אם אופי הצלם וה"קליק" שלכם איתו זה הפנים שלו והדבר הראשון שאתם נחשפים אליו, הפורטפוליו זאת הנשמה שלו ודלת הכניסה לעולם האומנותי שלו.


ישנם המון סגנונות שונים ומגוונים, חלקם קלאסיים, נקיים ועדינים יותר, חלקם נועזים ומחוספסים, חלקם כוללים בימוי רב, וחלק תיעודיים. תשימו לב שלצלם יש שילוב הולם בין תמונות קלאסיות ומסודרות לבין תמונות יצירתיות מחוץ לקופסא. גם סגנון העריכה משפיע על בחירתכם (צבעים עזים או עדינים יותר, שילוב נכון של שחור לבן או אפקט "רטרו" וכו').


הפורטפוליו יגיד לכם מהו אופי הצילומים והסגנון של הצלם, שקרוב לוודאי זה יהיה אופי הצילומים גם אצלכם. נכון, כל זוג והייחודיות שלו, ולא תרצו שחזור מדויק של חתונה שכבר ראיתם. ועדיין, כל צלם והסטייל שלו, וכדאי מאד שתתחברו לסגנון של בחיר ליבכם, שתצאו מרוצים בסוף התהליך.

הזריחה היא זמן מעולה לנצל את התאורה היפה וליצור רגעים בלתי נשכחים.

צילום: ויקטור זיסלין

 


דיברה מס' 3 - תיק עבודות מסודר ומקצועי


בהמשך ישיר להמלצה הקודמת, כדאי שהפורטפוליו יהיה מונגש בצורה נוחה ומקצועית לעיני הלקוחות הפוטנציאליים.


אתר אישי מושקע, מוקפד ומעוצב, הכולל מספר דוגמאות לחתונות שצולמו בעבר (מוזמנים לבקר בגלריות באתר), או עבודות נוספות של הצלם, לצד פרטים עדכניים אודותיו ישדר מקצועיות והשקעה לצד הקפדה על פרטים. גם שימוש בפלטפורמות אינטרנטיות אחרות, כגון פליקר, 500px, והרשתות החברתיות הן אופציה מקובלת.


אם כל מה שקיבלתם זה רק כמה תמונות למייל או וואצאפ, גם אם הן מעלפות, זה סימן להתנהלות מזלזלת שאינה הולמת את הסטנדרט בתעשיה, והייתי שוקל פעמיים אם לעבוד עם צלם שכזה.



צילום: ויקטור זיסלין

 


דיברה מס' 4 - נוכחות במדיות השונות


אם כבר במדיות חברתיות עסקינן, בימינו אי אפשר להתעלם מהן, בטח בתחום כה ויזואלי כמו צילום.


אתר פורטפוליו מושקע זה נהדר, אבל זה רק חלק מהנוכחות ברשת, והוא יכול מעט להטעות. באתר אפשר לשלוט הרבה יותר בתוכן המוצג, ולהסתיר פגמים במידה וקיימים. במדיה חברתית זה הרבה יותר קשה.


תראו איך עמוד הפייסבוק או האינסטגרם של הצלם נראה (מוזמנים לבקר בשלי: פייסבוק / אינסטגרם), האם הוא מעלה תוכן מעניין, עדכני ורלוונטי, איך הוא מתנסח, האם מקבל תגובות ופידבקים מקהל העוקבים שלו. הזהרו מפעילות מוגזמת (אחרי הכל, הצלם אמור לעבוד) וכן מחוסר פעילות, שלפעמים מתפרש כניסיון להסתיר משהו.



צילום: ויקטור זיסלין

 



דיברה מס' 5 - התנהלות מקצועית ואחריות אישית


בכל אינטרקציה שלכם עם הצלם, החל משיחת הטלפון הראשונה אתם צריכים לחוש ממנו בטחון מקצועי והתנהלות אחראית. אין שיטה מדויקת לבחון מראש את מידת המקצועיות, אך ישנן מספר נקודות שכדאי לשים אליהן לב ולשאול שאלות מכווינות שיעזרו לכם לגבש דיעה.


1. עמידה בזמנים ואמינות

זהו קודש הקודשים בכל הקשר עסקי, וזה חשוב שבעתיים בצילום אירועים. הצלם הגיע בזמן לפגישה? שלח הצעת מחיר כפי שהתחייב? חזר לטלפון בזמן שהבטיח? כנראה שיפעל כך גם ביום החתונה.


עמידה בזמנים היא אבן יסוד בכל התנהלות עסקית

צילום: ויקטור זיסלין

 

2. עבודה מסודרת

החלק הרשמי של ההתקשרות. האם קיימת הצעת מחיר מסודרת? האם החוזה מפרט את כל מה שדיברתם עליו? האם התמחור הוא כפי שסיכמתם? נראה שהאיש שלכם קפדן בכל מה שהוא עושה.


3. גיבוי מס' 1 - ציוד

מומלץ לשאול את הצלם לגבי ציוד הגיבוי שלו בחתונה - מצלמה, פלאשים וכו'. לעיתים רחוקות קורה שגם הציוד המקצועי ביותר נכשל, וזה בסדר, כל עוד הצלם מכין את עצמו לכל צרה ויש לו ציוד גיבוי זמין.


4. גיבוי מס' 2 - תמונות

תבררו איך הצלם מגבה את החומרים לאחר יום החתונה, עד שהם מגיעים אליכם. לעיתים נדירות (לא מניסיון אישי לשמחתי) ישנן צרות שלא בשליטת הצלם (למשל, גניבת המצלמה עם כרטיס הזכרון). חשוב שהגיבוי יקרה מיד לאחר סיום האירוע, על כונן חיצוני נוסף לכונן המחשב, ובענן. אם זאת התשובה של הצלם שמולכם - אתם מכוסים, ונראה שהוא מוכן לכל תרחיש.


5. התמודדות עם קשיים

ממש כמו בראיון עבודה טיפוסי, תנסו לנתב את השיחה למקרה שהיה בו משהו שהסתבך ואיך הצלם התמודד עם הבעיה. זה נכנס כבר לתחום האפור, שכן הצלם אינו מנהל לבד את האירוע, וישנן סוגיות שהן מחוץ למסגרת אחריותו. ועדיין, צלם מנוסה ידע לעזור או להציל סיטואציה מסוימת שעלולה להתרחש, ועדיף לכם לעבוד עם מישהו כזה.


בהיעדר משטח יפה מספיק, גם ספוג לשטיפת כלים יכול להיות רקע מהמם לצילום טבעות

צילום: ויקטור זיסלין

 

כל הנושאים האלה, והרבה אחרים הופכים צלם מוכשר לצלם מוכשר ומקצועי. אם התשובות שלו אליכם ענייניות, מכבדות, ומספקות - מעולה. אם נתקלתם ב"יהיה בסדר" או תשובות של איש מכירות ממולח, הזהרו.




דיברה מס' 6 - גישה והתנהלות ביום הצילומים



מניסיון, רוב הזוגות אינם דוגמנים מנוסים ומרגישים מעט מובכים מול מצלמה, בטח ביום שכל העיניים (והעדשות) מופנים אליהם. גם אם אתם ביישנים יותר או פחות המבוכה הזו וחוסר הידיעה מה לעשות ואיך לעמוד, גם אם מובנים לחלוטין, עלולים להיות מורגשים בתמונות ולפגוע בהן. צלם מנוסה ידע להפיג את המבוכה ולגרום לזוג להרגשה טבעית ונינוחה, מה שיהפוך את התמונות למרגשות ואמיתיות יותר.



צילום: ויקטור זיסלין

 

תפתחו שיחה סביב הנושא ותשאלו את הצלם איך הוא מתנהל איתכם בצילומים. האם עוזב אתכם לנפשכם, מתרחק ומצלם מהצד? או ההיפך, נוטה להתערב בכל פוזיציה ולביים אתכם? האם "זורם" עם הסיטואציה או נוקשה וקפדן על כל פרט בתמונה?


אין כאן נכון או לא נכון או מקצועי יותר או פחות. יש את מה שמתאים לאופי שלכם כזוג. לדעתי, השילוב הנכון הוא צלם שידע לתת לכם את החופש להיות אתם ויפיג את המתח, אך גם ישכיל להנחות אתכם ולתקן במידת הצורך, לפי טביעת העין המקצועית שלו.



צילום: ויקטור זיסלין

 


דיברה מס' 7 - המלצות חמות וביקורות


צילום: ויקטור זיסלין

 

אין חכם כבעל ניסיון, והמלצות של חברים המבוססות על חוויה אישית דומה למה שאתם עתידים לעבור יתנו לכם המון מידע על הצלם, התנהלותו ורמת המקצועיות שלו ויעזרו לקבל החלטה נבונה. הרבה מהחתונות שאני עצמי צילמתי הגיעו דרך הזוגות עצמן, החברים הקרובים שלהם או מכרים שהיו בחתונה.


בהיעדר המלצות אישיות, חפשו אותן ברשת. פייסבוק, גוגל, או אתרים יעודיים לצילום וחתונות. כל צלם מקצוען (ובעל דירוג גבוה, שאתם מעוניינים בו) דואג שהדירוגים והביקורות יהיו נגישים ללקוחות הפוטנציאליים.


שימו לב לאופי הביקורות. אמירות קצרות וגנריות כמו "צלם תותח" לא מלמדות הרבה, אבל ביקורת מעמיקה ואישית אומרת שלזוג המבקר היה חשוב לתמוך בצלם שלהם, כי הוא עשה עבורם עבודה נהדרת, ויעשה כך גם עבורכם.




דיברה מס' 8 - תמחור העבודה ומה היא כוללת


חכם סיני אמר פעם "אינני עשיר מספיק כדי לקנות כל כך בזול".


בהרבה מקרים, תמחור העבודה הולך יד ביד עם איכות התוצר הסופי. צלם ברמה גבוהה, מנוסה ומוערך יתמחר את עבודתו בהתאם.


אם קיבלתם הצעה נמוכה יחסית - תהיו חשדנים. האם היא כוללת את כל מה שרציתם? האם מסתתר משהו בין השורות (למשל, האם איכות האלבומים המודפסים גבוהה ולטעמכם)? האם הצלם באמת בעל ניסיון כפי שהוא מציג? יתכן ובגישה העסקית שלו הוא הולך על כמות, וזה לחלוטין בסדר, אבל תבדקו היטב שזה לא בא על חשבון האיכות.


בצד השני, הצעה גבוהה זה כבר עניין יחסי בהתאם לתקציב שלכם. מה שבטוח זה שאם כל הנושאים במאמר לטעמכם והתקציב מאפשר, לכו על זה מכל הלב.


צילום: ויקטור זיסלין

 


דיברה מס' 9 - לדעת בדיוק מה אתם מקבלים וממי


אמנם אני משוחד, אבל מניסיון של לא מעט זוגות, לרוב תקבלו את התוצר הטוב ביותר מ"צלמי בוטיק" שמתמחים בצילום חתונות ואירועים, שעבורם צילום הוא בגדר אומנות ולא רק "עבודה", והם עושים את רוב העבודה בעצמם ומשקיעים בכל פרט ללא פשרות.


ישנן לא מעט חברות אשר מעסיקות צלמים רבים שמתיחסים לכל עניין צילום האירועים כמפעל לייצור קליקים של מצלמה, ולרוב, התוצאות בהתאם. איני בא לבקר, וישנן הרבה דרכים כשרות ולגיטימיות לפעול בתחום צילום האירועים שמתאימות למגוון רחב של לקוחות. רק תזכרו, שההשקעה שלכם בצילום החתונה היא מכובדת, וחשוב שתדעו מי עומד מולכם ומה בדיוק אתם מזמינים.


וודאו כי מי שאתם פוגשים ומתנהלים מולו יהיה הצלם הראשי באירוע. וודאו כי כל מה שדיברתם עליו יכלל במלואו בהזמנה הסופית (ראו את הדיברה הבאה - החוזה).




דיברה מס' 10 - חוזה מסודר ומפורט



צילום: ויקטור זיסלין

 

החוזה הוא היסוד להתקשרות שלכם עם הצלם, וחייבים להופיע בו כל הפרטים עליהם סיכמתם בע"פ או בהתכתבויות השונות. הוא יבהיר לשני הצדדים בדיוק על מה סיכמתם וימנע אי הבנות בכל שלבי ההתקשרות. במקרים נדירים ביותר, הוא גם יהיה העוגן בפתרון סכסוך, אם חלילה יווצר, ושני הצדדים צריכים להרגיש מוגנים מבעוד מועד.


אם קיבלתם חוזה של חצי עמוד וכל מה שמופיע בו זה "צילום אירוע חתונה תמורת כך וכך שקלים, על החתום... " זהו חתול בשק ולחלוטין אור אדום לעסקה.


מה כן כדאי שיופיע בחוזה?


פירוט והיקף העבודה, כולל צלמים נוספים במידה וסוכם | שעות העבודה | התוצרים שתקבלו, כולל הפרטים הקטנים (למשל, האם העבודה כולל סינון ועריכה מקצועית לתמונות, מי מעצב את האלבומים ומהן מידותיהם) | תמחור העבודה, כולל לו"ז לפריסת התשלומים השונים | תנאים לביטול העסקה, מסיבות של כוח עליון או לא | סעיף על זכויות יוצרים ופרסום פומבי של התמונות | כל דבר נוסף שסוכם מראש


חוזה שכזה יתפרס על מספר עמודים, ויקח קצת זמן לקרוא ולהבין אותו, אבל זאת אחת הדיברות החשובות ביותר ושווה להשקיע בה את הזמן הראוי ולא להקל בה ראש.




מילות סיכום


צילום: ויקטור זיסלין

 

צילום החתונה הוא בעיניי הדבר החשוב ביותר עבורכם, כי בטווח של עשר או עשרים שנה קדימה, הזכרונות המתוקים שיצרבו בתמונות והאלבומים מהאירוע יהיו הדבר היחיד שישאר בידכם.


בשורה התחתונה, החתונה היא סמל למימוש האהבה שלכם והרצון המשותף לעשות דברים גדולים יותר ביחד מאשר כל אחד לחוד. הדבר החשוב ביותר זה שתהנו מכל תהליך ארגון החתונה והחתונה עצמה, ותראו בזה חוויה מלכדת ומהנה.


שיהיה בהצלחה!


ויקטור.


 

יש לכם שאלות או בקשות? מוזמנים להגיב לפוסט כאן, לפנות אליי כאן, או לכתוב לי בפייסבוק.


נהניתם וחשבתם שזה יועיל לעוד חברים שמתחתנים בקרוב? תשתפו את הכתבה איתם!


קישורים רלוונטיים:

תגיות:



125 views0 comments
bottom of page